Wyposażenie stoisk handlowych

Wyposażenie stoisk handlowych – stoiska handlowe stanowią tańszą alternatywę dla sklepów w dużych galeriach, jednocześnie dając wiele możliwości przedsiębiorstwom. Niemniej jednak bardzo istotne jest ich prawidłowe wyposażenie, i to zarówno z punktu widzenia właściciela, jak i klienta. Jak wyposażyć stoisko handlowe? O czym w szczególności musimy pamiętać, planują jego przestrzeń?

Mało miejsca, wiele możliwości

Na początek musimy sobie uświadomić, że stoisko handlowe zwykle jest niewielkich rozmiarów, zatem mamy niewiele miejsca na przykład na ekspozycję towarów. Dla niektórych jest to spory problem, jednak warto spojrzeć na niego inaczej i rozpatrywać go raczej w roli szansy. Wbrew pozorom mała ilość miejsca również może dawać spore możliwości, zwłaszcza że obecnie bardzo modne są minimalistyczne rozwiązania. Dzięki nim możemy przyciągnąć klienta, który zainteresowany jest różnego rodzaju nowinkami. Niemniej jednak przestrzeń stoiska handlowego musimy odpowiednio zaplanować. Przede wszystkim zastanówmy się, jakim sprzętem będzie dysponował sprzedawca. O ile na małą kasę fiskalną nie trzeba wiele miejsca, o tyle większy problem pojawia się w przypadku dużego laptopa, na którym na przykład sprzedawca może prezentować potencjalnym klientom produkty czy usługi. Stoiska handlowe nie mogą stwarzać wrażenia przesytu – dawno minęły już czasy, w których półki uginały się od towaru. Obecnie trend jest zupełnie inny – ma być minimalistycznie, może nawet nieco skromnie, ale z klasą. Dotyczy to każdego rodzaju stanowiska handlowego, bez względu na to, czy sprzedajemy elegancką biżuterię, czy może stroje sportowe. 

Podstawowe wyposażenie stoisk handlowych

Wyposażenie stoisk handlowych
Wyposażenie stoisk handlowych

Każde stoisko handlowe musi dysponować odpowiednim wyposażeniem. W podstawowej wersji są to różnego rodzaju szafki oraz półeczki, w których ulokowane będą towary. Nawet, jeśli prowadzimy punkt usługowy, to gdzieś musimy trzymać sprzęt, dokumentację czy innego rodzaju akcesoria. Szafki muszą być zamykane na klucz, do którego dostęp będą miały wyłącznie konkretne osoby. Bardzo istotnym elementem jest wyposażenie stanowiska pracy sprzedawcy. Zazwyczaj dysponuje on krzesłem (które powinno wpisywać się w wygląd całego stoiska) oraz kasą fiskalną czy komputerem. Ze względów praktycznych musimy też wyodrębnić szafkę na jego rzeczy osobiste, w tym odzież wierzchnią lub torebkę. Problem rozwiązuje się, jeśli centrum handlowe dysponuje na przykład szatnią. W zależności od tego, co dokładnie sprzedajemy, potrzebne nam będą wieszaczki, eleganckie stojaki bądź szklane, pięknie prezentujące się blaty. Ważne, aby towar był dobrze wyeksponowany. Nie możemy też zapominać o kwestii oświetlenia. To, które znajduje się w korytarzach galerii handlowej, zwykle pozostawia wiele do życzenia. Dobrym rozwiązaniem będą więc na przykład podświetlane witryny. 

Projektowanie stoisk handlowych – od czego zacząć?

Zaprojektowanie stoiska handlowego, wbrew pozorom, stanowi większe wyzwanie, niż zaprojektowanie całego sklepu. Dysponujemy bowiem niewielką przestrzenią, a musimy zadbać o praktyczną i zgodną z zasadami marketingu ekspozycję. Dlatego też w pierwszej kolejności musimy zastanowić się, co dokładnie będziemy sprzedawać. Dzięki temu lepiej ocenimy, jakie dokładnie elementy wyposażenia będą nam potrzebne. Zastanówmy się również, jaka jest docelowa grupa naszych klientów. W przypadku osób zamożnych, bardzo istotne jest eleganckie zaprezentowanie całego stoiska. Nieco inaczej będzie w przypadku, gdy potencjalnymi klientami są osoby młode, lubiące nietuzinkowe podejście. Jednocześnie musimy mieć na uwadze, że niektóre galerie handlowe dają pewne wytyczne właścicielom stoisk handlowych. Zwykle podają je już podczas rozmowy wstępnej – wtedy też warto przeanalizować, czy zgadzamy się z ich zasadami. W galeriach handlowych, zwłaszcza tych ekskluzywnych, obowiązują pewne odgórnie zatwierdzone standardy, a nieprzestrzeganie ich może skutkować zerwaniem umowy handlowej.

Jak urządzić efektowne stoisko handlowe?

Kwestia wyposażenia stanowiska handlowego budzi wiele wątpliwości wśród przedsiębiorców. Z jednej strony zależy nam na efekcie, który przyciągnie klienta, z drugiej strony musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Czasami zależy nam też na nowoczesnym podejściu, lecz nie wiemy jak pogodzić je ze sprzedażą raczej tradycyjnych towarów. W takim przypadku warto skorzystać z pomocy projektantów, którzy na co dzień zajmują się opracowywaniem koncepcji stoisk handlowych. Posiadają oni wiedzę, ale również doświadczenie, dzięki któremu mogą połączyć nasze wymagania oraz preferencje. Pamiętajmy, że to od samego wyglądu stoiska zależy, czy klient w ogóle zechce je odwiedzić. W handlu funkcjonuje powiedzenie, że klient najpierw kupuje oczami i rzeczywiście, efekt wizualny odgrywa bardzo dużą rolę. Dlatego też nie powinniśmy bagatelizować tej kwestii, skupiając się na korzyściach, jakie można osiągnąć dzięki odpowiedniemu podejściu. Stoiska handlowe obecnie wracają do łask, jednak aby osiągnąć zamierzone cele, muszą one spełniać określone normy i standardy.

Related Posts